USG Finance

Meest recente artikelen

Generatiemanagement

Artikel 3: oude en nieuwe kennis tussen generaties uitwisselen

Prikkel de nieuwsgierigheid met een mengelmoes van parate kennis en digitale vaardigheden.
leestijd: 2 minuten
Geschreven door: Hester Bastiaanse

De kennis en ervaring van oudere medewerkers zijn van grote waarde voor de jongere generaties. En die kunnen weer kennis teruggeven op het gebied van onder meer nieuwe werkvormen en technologieën. Breng ze bij elkaar en je creëert een win-winsituatie.

De oudste generatie op de werkvloer zijn de babyboomers. Geboren in of net na de Tweede Wereldoorlog en nu met pensioen, of daar bijna aan toe. Maar nog jong van geest en zeer betrokken bij wat er in de wereld gebeurt. Echt afscheid nemen doen ze dan ook niet graag. Ze blijven werkzaam na hun pensionering en zetten hun vaardigheden ergens anders in, bijvoorbeeld bij vrijwilligerswerk. Als organisatie zou je die expertise beter moeten benutten. En dat kan ook, denkt Emma Overbeek, Resource Manager bij USG Finance Professionals. “Wij zijn daar zelf te klein voor, en we hebben ook nauwelijks babyboomers meer in huis. Maar voor de echt grote jongens in Nederland is daar zeker winst te behalen.”

Informeel leren

Een bewezen effectieve manier om dat te bereiken is het werken met gemengde teams, samengesteld uit meerdere generaties. Enkel en alleen door de samenwerking ontstaat er een vorm van informeel leren. Geen gestructureerde kennisoverdracht zoals in een opleiding, meer een natuurlijk proces. Maar voor het zover is, moeten er misschien eerst een paar vooroordelen worden weggenomen.
Millennials hebben allemaal een typecursus gehad. En voor de screenagers geldt: ‘They could swipe before they could wipe’. Deze jongeren vinden het onbegrijpelijk dat een babyboomer met maar twee vingers typt. Hoeveel meer zou je wel niet in je veertig uur kunnen doen, als je daar wat in investeerde? Boomers op hun beurt snappen niet dat hun jonge collega’s continu online zijn.

Digitale vaardigheden overbrengen

Het ‘leren’ kan ook vice versa zijn, van jong naar oud. Maar dan gaat het niet om parate kennis. Emma Overbeek: “Daar ontbreekt het ze juist vaak aan, want zij zijn de Googlegeneraties. Ze zoeken het wel op. Je ziet dat het niveau van wat kinderen nu weten terugloopt. Dat gaan we straks ook merken bij de nieuwe lichting financials.
Wat de millennials en vooral de screenagers wel goed kunnen delen, zijn hun digitale vaardigheden. En dat is meer dan welkom, want de meeste babyboomers zijn nog van het pre-computer tijdperk. Of ze hebben net het begin meegemaakt. Een jaarverslag werd in die dagen niet gemaild, maar op een floppy disc gezet en op de post gedaan. Van Excel sheets had nog nooit iemand gehoord.
Uiteraard zijn de babyboomers met hun tijd meegegaan, maar er is ook het gevoel dat ‘al dat nieuwe’ eigenlijk niet hoeft. Ze hebben in deze coronatijd inmiddels geleerd om te Zoomen en te Skypen. Maar dat is omdat het moet. Een agenda op je smartphone? Waarom? Een grote bureauagenda is net zo makkelijk en een stuk duidelijker.”

Vernieuwing waar iedereen zich in kan vinden

Door creativiteit, energie en een frisse blik te koppelen aan de discipline en ervaring in de organisatie, kun je voor vernieuwing zorgen. Zeker als je oudere medewerkers nieuwsgierig weet te maken naar de innovaties van de jongere generaties. En dan is er ook goede kans dat ‘In mijn tijd…’ en ‘We hebben het altijd zo gedaan’ plaats gaan maken voor ‘Zullen we het eens anders bekijken?’ en ‘Misschien kan het ook zo?’.

Deel artikel

Generatiemanagement

Artikel 3: oude en nieuwe kennis tussen generaties uitwisselen

Prikkel de nieuwsgierigheid met een mengelmoes van parate kennis en digitale vaardigheden.
leestijd: 2 minuten
Geschreven door: Hester Bastiaanse

De kennis en ervaring van oudere medewerkers zijn van grote waarde voor de jongere generaties. En die kunnen weer kennis teruggeven op het gebied van onder meer nieuwe werkvormen en technologieën. Breng ze bij elkaar en je creëert een win-winsituatie.

De oudste generatie op de werkvloer zijn de babyboomers. Geboren in of net na de Tweede Wereldoorlog en nu met pensioen, of daar bijna aan toe. Maar nog jong van geest en zeer betrokken bij wat er in de wereld gebeurt. Echt afscheid nemen doen ze dan ook niet graag. Ze blijven werkzaam na hun pensionering en zetten hun vaardigheden ergens anders in, bijvoorbeeld bij vrijwilligerswerk. Als organisatie zou je die expertise beter moeten benutten. En dat kan ook, denkt Emma Overbeek, Resource Manager bij USG Finance Professionals. “Wij zijn daar zelf te klein voor, en we hebben ook nauwelijks babyboomers meer in huis. Maar voor de echt grote jongens in Nederland is daar zeker winst te behalen.”

Informeel leren

Een bewezen effectieve manier om dat te bereiken is het werken met gemengde teams, samengesteld uit meerdere generaties. Enkel en alleen door de samenwerking ontstaat er een vorm van informeel leren. Geen gestructureerde kennisoverdracht zoals in een opleiding, meer een natuurlijk proces. Maar voor het zover is, moeten er misschien eerst een paar vooroordelen worden weggenomen.
Millennials hebben allemaal een typecursus gehad. En voor de screenagers geldt: ‘They could swipe before they could wipe’. Deze jongeren vinden het onbegrijpelijk dat een babyboomer met maar twee vingers typt. Hoeveel meer zou je wel niet in je veertig uur kunnen doen, als je daar wat in investeerde? Boomers op hun beurt snappen niet dat hun jonge collega’s continu online zijn.

Digitale vaardigheden overbrengen

Het ‘leren’ kan ook vice versa zijn, van jong naar oud. Maar dan gaat het niet om parate kennis. Emma Overbeek: “Daar ontbreekt het ze juist vaak aan, want zij zijn de Googlegeneraties. Ze zoeken het wel op. Je ziet dat het niveau van wat kinderen nu weten terugloopt. Dat gaan we straks ook merken bij de nieuwe lichting financials.
Wat de millennials en vooral de screenagers wel goed kunnen delen, zijn hun digitale vaardigheden. En dat is meer dan welkom, want de meeste babyboomers zijn nog van het pre-computer tijdperk. Of ze hebben net het begin meegemaakt. Een jaarverslag werd in die dagen niet gemaild, maar op een floppy disc gezet en op de post gedaan. Van Excel sheets had nog nooit iemand gehoord.
Uiteraard zijn de babyboomers met hun tijd meegegaan, maar er is ook het gevoel dat ‘al dat nieuwe’ eigenlijk niet hoeft. Ze hebben in deze coronatijd inmiddels geleerd om te Zoomen en te Skypen. Maar dat is omdat het moet. Een agenda op je smartphone? Waarom? Een grote bureauagenda is net zo makkelijk en een stuk duidelijker.”

Vernieuwing waar iedereen zich in kan vinden

Door creativiteit, energie en een frisse blik te koppelen aan de discipline en ervaring in de organisatie, kun je voor vernieuwing zorgen. Zeker als je oudere medewerkers nieuwsgierig weet te maken naar de innovaties van de jongere generaties. En dan is er ook goede kans dat ‘In mijn tijd…’ en ‘We hebben het altijd zo gedaan’ plaats gaan maken voor ‘Zullen we het eens anders bekijken?’ en ‘Misschien kan het ook zo?’.

Deel artikel

Generatiemanagement

Artikel 3: oude en nieuwe kennis tussen generaties uitwisselen

Prikkel de nieuwsgierigheid met een mengelmoes van parate kennis en digitale vaardigheden.
leestijd: 2 minuten
Geschreven door: Hester Bastiaanse

De kennis en ervaring van oudere medewerkers zijn van grote waarde voor de jongere generaties. En die kunnen weer kennis teruggeven op het gebied van onder meer nieuwe werkvormen en technologieën. Breng ze bij elkaar en je creëert een win-winsituatie.

De oudste generatie op de werkvloer zijn de babyboomers. Geboren in of net na de Tweede Wereldoorlog en nu met pensioen, of daar bijna aan toe. Maar nog jong van geest en zeer betrokken bij wat er in de wereld gebeurt. Echt afscheid nemen doen ze dan ook niet graag. Ze blijven werkzaam na hun pensionering en zetten hun vaardigheden ergens anders in, bijvoorbeeld bij vrijwilligerswerk. Als organisatie zou je die expertise beter moeten benutten. En dat kan ook, denkt Emma Overbeek, Resource Manager bij USG Finance Professionals. “Wij zijn daar zelf te klein voor, en we hebben ook nauwelijks babyboomers meer in huis. Maar voor de echt grote jongens in Nederland is daar zeker winst te behalen.”

Informeel leren

Een bewezen effectieve manier om dat te bereiken is het werken met gemengde teams, samengesteld uit meerdere generaties. Enkel en alleen door de samenwerking ontstaat er een vorm van informeel leren. Geen gestructureerde kennisoverdracht zoals in een opleiding, meer een natuurlijk proces. Maar voor het zover is, moeten er misschien eerst een paar vooroordelen worden weggenomen.
Millennials hebben allemaal een typecursus gehad. En voor de screenagers geldt: ‘They could swipe before they could wipe’. Deze jongeren vinden het onbegrijpelijk dat een babyboomer met maar twee vingers typt. Hoeveel meer zou je wel niet in je veertig uur kunnen doen, als je daar wat in investeerde? Boomers op hun beurt snappen niet dat hun jonge collega’s continu online zijn.

Digitale vaardigheden overbrengen

Het ‘leren’ kan ook vice versa zijn, van jong naar oud. Maar dan gaat het niet om parate kennis. Emma Overbeek: “Daar ontbreekt het ze juist vaak aan, want zij zijn de Googlegeneraties. Ze zoeken het wel op. Je ziet dat het niveau van wat kinderen nu weten terugloopt. Dat gaan we straks ook merken bij de nieuwe lichting financials.
Wat de millennials en vooral de screenagers wel goed kunnen delen, zijn hun digitale vaardigheden. En dat is meer dan welkom, want de meeste babyboomers zijn nog van het pre-computer tijdperk. Of ze hebben net het begin meegemaakt. Een jaarverslag werd in die dagen niet gemaild, maar op een floppy disc gezet en op de post gedaan. Van Excel sheets had nog nooit iemand gehoord.
Uiteraard zijn de babyboomers met hun tijd meegegaan, maar er is ook het gevoel dat ‘al dat nieuwe’ eigenlijk niet hoeft. Ze hebben in deze coronatijd inmiddels geleerd om te Zoomen en te Skypen. Maar dat is omdat het moet. Een agenda op je smartphone? Waarom? Een grote bureauagenda is net zo makkelijk en een stuk duidelijker.”

Vernieuwing waar iedereen zich in kan vinden

Door creativiteit, energie en een frisse blik te koppelen aan de discipline en ervaring in de organisatie, kun je voor vernieuwing zorgen. Zeker als je oudere medewerkers nieuwsgierig weet te maken naar de innovaties van de jongere generaties. En dan is er ook goede kans dat ‘In mijn tijd…’ en ‘We hebben het altijd zo gedaan’ plaats gaan maken voor ‘Zullen we het eens anders bekijken?’ en ‘Misschien kan het ook zo?’.

Deel artikel

Generatiemanagement

Artikel 3: oude en nieuwe kennis tussen generaties uitwisselen

Prikkel de nieuwsgierigheid met een mengelmoes van parate kennis en digitale vaardigheden.
leestijd: 2 minuten
Geschreven door: Hester Bastiaanse

De kennis en ervaring van oudere medewerkers zijn van grote waarde voor de jongere generaties. En die kunnen weer kennis teruggeven op het gebied van onder meer nieuwe werkvormen en technologieën. Breng ze bij elkaar en je creëert een win-winsituatie.

De oudste generatie op de werkvloer zijn de babyboomers. Geboren in of net na de Tweede Wereldoorlog en nu met pensioen, of daar bijna aan toe. Maar nog jong van geest en zeer betrokken bij wat er in de wereld gebeurt. Echt afscheid nemen doen ze dan ook niet graag. Ze blijven werkzaam na hun pensionering en zetten hun vaardigheden ergens anders in, bijvoorbeeld bij vrijwilligerswerk. Als organisatie zou je die expertise beter moeten benutten. En dat kan ook, denkt Emma Overbeek, Resource Manager bij USG Finance Professionals. “Wij zijn daar zelf te klein voor, en we hebben ook nauwelijks babyboomers meer in huis. Maar voor de echt grote jongens in Nederland is daar zeker winst te behalen.”

Informeel leren

Een bewezen effectieve manier om dat te bereiken is het werken met gemengde teams, samengesteld uit meerdere generaties. Enkel en alleen door de samenwerking ontstaat er een vorm van informeel leren. Geen gestructureerde kennisoverdracht zoals in een opleiding, meer een natuurlijk proces. Maar voor het zover is, moeten er misschien eerst een paar vooroordelen worden weggenomen.
Millennials hebben allemaal een typecursus gehad. En voor de screenagers geldt: ‘They could swipe before they could wipe’. Deze jongeren vinden het onbegrijpelijk dat een babyboomer met maar twee vingers typt. Hoeveel meer zou je wel niet in je veertig uur kunnen doen, als je daar wat in investeerde? Boomers op hun beurt snappen niet dat hun jonge collega’s continu online zijn.

Digitale vaardigheden overbrengen

Het ‘leren’ kan ook vice versa zijn, van jong naar oud. Maar dan gaat het niet om parate kennis. Emma Overbeek: “Daar ontbreekt het ze juist vaak aan, want zij zijn de Googlegeneraties. Ze zoeken het wel op. Je ziet dat het niveau van wat kinderen nu weten terugloopt. Dat gaan we straks ook merken bij de nieuwe lichting financials.
Wat de millennials en vooral de screenagers wel goed kunnen delen, zijn hun digitale vaardigheden. En dat is meer dan welkom, want de meeste babyboomers zijn nog van het pre-computer tijdperk. Of ze hebben net het begin meegemaakt. Een jaarverslag werd in die dagen niet gemaild, maar op een floppy disc gezet en op de post gedaan. Van Excel sheets had nog nooit iemand gehoord.
Uiteraard zijn de babyboomers met hun tijd meegegaan, maar er is ook het gevoel dat ‘al dat nieuwe’ eigenlijk niet hoeft. Ze hebben in deze coronatijd inmiddels geleerd om te Zoomen en te Skypen. Maar dat is omdat het moet. Een agenda op je smartphone? Waarom? Een grote bureauagenda is net zo makkelijk en een stuk duidelijker.”

Vernieuwing waar iedereen zich in kan vinden

Door creativiteit, energie en een frisse blik te koppelen aan de discipline en ervaring in de organisatie, kun je voor vernieuwing zorgen. Zeker als je oudere medewerkers nieuwsgierig weet te maken naar de innovaties van de jongere generaties. En dan is er ook goede kans dat ‘In mijn tijd…’ en ‘We hebben het altijd zo gedaan’ plaats gaan maken voor ‘Zullen we het eens anders bekijken?’ en ‘Misschien kan het ook zo?’.

Deel artikel

Generatiemanagement

Artikel 3: oude en nieuwe kennis tussen generaties uitwisselen

Prikkel de nieuwsgierigheid met een mengelmoes van parate kennis en digitale vaardigheden.
leestijd: 2 minuten
Geschreven door: Hester Bastiaanse

De kennis en ervaring van oudere medewerkers zijn van grote waarde voor de jongere generaties. En die kunnen weer kennis teruggeven op het gebied van onder meer nieuwe werkvormen en technologieën. Breng ze bij elkaar en je creëert een win-winsituatie.

De oudste generatie op de werkvloer zijn de babyboomers. Geboren in of net na de Tweede Wereldoorlog en nu met pensioen, of daar bijna aan toe. Maar nog jong van geest en zeer betrokken bij wat er in de wereld gebeurt. Echt afscheid nemen doen ze dan ook niet graag. Ze blijven werkzaam na hun pensionering en zetten hun vaardigheden ergens anders in, bijvoorbeeld bij vrijwilligerswerk. Als organisatie zou je die expertise beter moeten benutten. En dat kan ook, denkt Emma Overbeek, Resource Manager bij USG Finance Professionals. “Wij zijn daar zelf te klein voor, en we hebben ook nauwelijks babyboomers meer in huis. Maar voor de echt grote jongens in Nederland is daar zeker winst te behalen.”

Informeel leren

Een bewezen effectieve manier om dat te bereiken is het werken met gemengde teams, samengesteld uit meerdere generaties. Enkel en alleen door de samenwerking ontstaat er een vorm van informeel leren. Geen gestructureerde kennisoverdracht zoals in een opleiding, meer een natuurlijk proces. Maar voor het zover is, moeten er misschien eerst een paar vooroordelen worden weggenomen.
Millennials hebben allemaal een typecursus gehad. En voor de screenagers geldt: ‘They could swipe before they could wipe’. Deze jongeren vinden het onbegrijpelijk dat een babyboomer met maar twee vingers typt. Hoeveel meer zou je wel niet in je veertig uur kunnen doen, als je daar wat in investeerde? Boomers op hun beurt snappen niet dat hun jonge collega’s continu online zijn.

Digitale vaardigheden overbrengen

Het ‘leren’ kan ook vice versa zijn, van jong naar oud. Maar dan gaat het niet om parate kennis. Emma Overbeek: “Daar ontbreekt het ze juist vaak aan, want zij zijn de Googlegeneraties. Ze zoeken het wel op. Je ziet dat het niveau van wat kinderen nu weten terugloopt. Dat gaan we straks ook merken bij de nieuwe lichting financials.
Wat de millennials en vooral de screenagers wel goed kunnen delen, zijn hun digitale vaardigheden. En dat is meer dan welkom, want de meeste babyboomers zijn nog van het pre-computer tijdperk. Of ze hebben net het begin meegemaakt. Een jaarverslag werd in die dagen niet gemaild, maar op een floppy disc gezet en op de post gedaan. Van Excel sheets had nog nooit iemand gehoord.
Uiteraard zijn de babyboomers met hun tijd meegegaan, maar er is ook het gevoel dat ‘al dat nieuwe’ eigenlijk niet hoeft. Ze hebben in deze coronatijd inmiddels geleerd om te Zoomen en te Skypen. Maar dat is omdat het moet. Een agenda op je smartphone? Waarom? Een grote bureauagenda is net zo makkelijk en een stuk duidelijker.”

Vernieuwing waar iedereen zich in kan vinden

Door creativiteit, energie en een frisse blik te koppelen aan de discipline en ervaring in de organisatie, kun je voor vernieuwing zorgen. Zeker als je oudere medewerkers nieuwsgierig weet te maken naar de innovaties van de jongere generaties. En dan is er ook goede kans dat ‘In mijn tijd…’ en ‘We hebben het altijd zo gedaan’ plaats gaan maken voor ‘Zullen we het eens anders bekijken?’ en ‘Misschien kan het ook zo?’.

Deel artikel

Generatiemanagement

Artikel 3: oude en nieuwe kennis tussen generaties uitwisselen

Prikkel de nieuwsgierigheid met een mengelmoes van parate kennis en digitale vaardigheden.
leestijd: 2 minuten
Geschreven door: Hester Bastiaanse

De kennis en ervaring van oudere medewerkers zijn van grote waarde voor de jongere generaties. En die kunnen weer kennis teruggeven op het gebied van onder meer nieuwe werkvormen en technologieën. Breng ze bij elkaar en je creëert een win-winsituatie.

De oudste generatie op de werkvloer zijn de babyboomers. Geboren in of net na de Tweede Wereldoorlog en nu met pensioen, of daar bijna aan toe. Maar nog jong van geest en zeer betrokken bij wat er in de wereld gebeurt. Echt afscheid nemen doen ze dan ook niet graag. Ze blijven werkzaam na hun pensionering en zetten hun vaardigheden ergens anders in, bijvoorbeeld bij vrijwilligerswerk. Als organisatie zou je die expertise beter moeten benutten. En dat kan ook, denkt Emma Overbeek, Resource Manager bij USG Finance Professionals. “Wij zijn daar zelf te klein voor, en we hebben ook nauwelijks babyboomers meer in huis. Maar voor de echt grote jongens in Nederland is daar zeker winst te behalen.”

Informeel leren

Een bewezen effectieve manier om dat te bereiken is het werken met gemengde teams, samengesteld uit meerdere generaties. Enkel en alleen door de samenwerking ontstaat er een vorm van informeel leren. Geen gestructureerde kennisoverdracht zoals in een opleiding, meer een natuurlijk proces. Maar voor het zover is, moeten er misschien eerst een paar vooroordelen worden weggenomen.
Millennials hebben allemaal een typecursus gehad. En voor de screenagers geldt: ‘They could swipe before they could wipe’. Deze jongeren vinden het onbegrijpelijk dat een babyboomer met maar twee vingers typt. Hoeveel meer zou je wel niet in je veertig uur kunnen doen, als je daar wat in investeerde? Boomers op hun beurt snappen niet dat hun jonge collega’s continu online zijn.

Digitale vaardigheden overbrengen

Het ‘leren’ kan ook vice versa zijn, van jong naar oud. Maar dan gaat het niet om parate kennis. Emma Overbeek: “Daar ontbreekt het ze juist vaak aan, want zij zijn de Googlegeneraties. Ze zoeken het wel op. Je ziet dat het niveau van wat kinderen nu weten terugloopt. Dat gaan we straks ook merken bij de nieuwe lichting financials.
Wat de millennials en vooral de screenagers wel goed kunnen delen, zijn hun digitale vaardigheden. En dat is meer dan welkom, want de meeste babyboomers zijn nog van het pre-computer tijdperk. Of ze hebben net het begin meegemaakt. Een jaarverslag werd in die dagen niet gemaild, maar op een floppy disc gezet en op de post gedaan. Van Excel sheets had nog nooit iemand gehoord.
Uiteraard zijn de babyboomers met hun tijd meegegaan, maar er is ook het gevoel dat ‘al dat nieuwe’ eigenlijk niet hoeft. Ze hebben in deze coronatijd inmiddels geleerd om te Zoomen en te Skypen. Maar dat is omdat het moet. Een agenda op je smartphone? Waarom? Een grote bureauagenda is net zo makkelijk en een stuk duidelijker.”

Vernieuwing waar iedereen zich in kan vinden

Door creativiteit, energie en een frisse blik te koppelen aan de discipline en ervaring in de organisatie, kun je voor vernieuwing zorgen. Zeker als je oudere medewerkers nieuwsgierig weet te maken naar de innovaties van de jongere generaties. En dan is er ook goede kans dat ‘In mijn tijd…’ en ‘We hebben het altijd zo gedaan’ plaats gaan maken voor ‘Zullen we het eens anders bekijken?’ en ‘Misschien kan het ook zo?’.

Deel artikel