Financials moeten terug naar de schoolbanken. Dit zijn de finance-trends van nu.
De wereld verandert in een hoog tempo. Ons vakgebied verandert mee. Vijf trends waar finance komende jaren (nog vaker) mee te maken krijgt.
- Artificial Intelligence en robotisering
De mega-trend voor de hele zakenwereld. Sommige goeroes voorspellen dat we over 15 jaar allemaal zonder werk zitten en dat we over 30 jaar worden uitgeroeid door zelfdenkende computers. Met allebei die voorspellingen zal het waarschijnlijk zo’n vaart niet lopen, maar dat er grote veranderingen op komst zijn is wel duidelijk. Artificial Intelligence is in de meeste gevallen een nogal geflatteerde benaming van wat eigenlijk machine learning is, waarbij een (cloud)computer verbanden ontdekt in enorme, ongestructureerde datasets en op basis daarvan voorspellingen en aanbevelingen doet. Veel van het ‘bulkwerk’ en een deel van het werk van junior financials kan nu zo al beter en vollediger door machines gedaan worden. Dat levert veel vragen op over de arbeidsmarkt voor financials de komende jaren.
- Blockchain
Iets minder in het nieuws op het moment, maar over de hele wereld werken slimme ontwikkelaars rustig verder aan een totaal nieuwe manier van omgaan met data-opslag, beveiliging en online vertrouwen. Gaan we dan allemaal met Bitcoin betalen? Dat is niet waarschijnlijk. Maar blockchain heeft naast cryptovaluta al duizenden andere toepassingen. Van auteursrechten tot landeigendom en van pensioenopbouw tot pintransactie: uiteindelijk zou blockchain dat allemaal decentraal kunnen administreren. Wat de implicaties zullen zijn voor de financiële afdelingen van bedrijven is volkomen onduidelijk maar het zal uiteindelijk de moeite lonen om deze trend te blijven volgen.
- Nieuwe metrics
En met diversiteit komen nieuwe manieren van kijken naar finance. Neem bijvoorbeeld innovatie. Het is voor bedrijven bittere noodzaak om steeds sneller met nieuwe digitale toepassingen en producten te komen. Het investeren daarin werkt niet volgens de ‘normale’ regels van ROI en business case, omdat het faalrisico van deze projecten extreem hoog is. Dus zie je in innovatieve bedrijven steeds vaker dat andere metrics dan financiële aan belang winnen. Belangrijk daarbij zijn bijvoorbeeld user experience, klantbehoud en groei in nieuwe markten.
- Transparantie
Laten zien wat je doet wordt steeds belangrijker. Steeds meer klanten en consumenten interesseren zich niet alleen voor het product dat ze kopen, maar ook voor hoe, waar en door wie dat product gemaakt en gefinancierd is. Aan ons als financials de taak om dus niet alleen te laten zien dat alles volgens normen en regels verloopt, maar ook inzicht te verschaffen in de hele keten van leveranciers en bijbehorende geldstromen.
- (Nog meer) data
Data, data, data… Bijna iedere kenniswerker, en zeker de finance professional, heeft zijn functie de afgelopen jaren zien veranderen door het gebruik van grote hoeveelheden data. Doordat systemen steeds meer met elkaar gekoppeld worden, krijg je nog meer data dan je al had. Want naast alle data die binnen je organisatie beschikbaar is, krijg je nu ook finance-data tot je beschikking van buiten je organisatie. Al deze data kun je inzetten voor betere rapportage, betere forecasts, betere risico-inschattingen en betere ROI-berekeningen. Maar dan moet je daar wel de tools en de competenties voor hebben. Dat betekent voor heel veel professionals: terug de schoolbanken en de studieboeken in.