Andrea Steen financial
Project in beeld
5 minuten leestijd

Project in beeld - Aan de slag op de IT-afdeling van Aegon

Hoi, ik ben Andrea Steen. Ik woon in Ridderkerk en werk inmiddels iets meer dan 15 jaar bij USG Finance. Toen ik startte heette USG Finance zelfs nog Control. Mijn hobby is zingen, zowel in een koor als solo. Vooral klassieke muziek vind ik leuk. Hier stop ik veel tijd in, en daarnaast studeer ik ook nog veel. Dat vind ik leuk en belangrijk, want het houdt me fris en scherp. Verder doe ik in mijn vrije tijd graag yoga en wandel ik veel en lang. Ik loop bijvoorbeeld mee met de vierdaagse.

15 jaar alweer! Waarom heb je destijds gekozen om te gaan werken bij USG Finance? 

Voordat ik bij USG Finance ging werken, heb ik 11 jaar bij een farmaceut gewerkt. Hier heb ik verschillende rollen bekleed waardoor ik het bedrijf echt heel goed heb leren kennen. Ik wist bijvoorbeeld van binnen en van buiten hoe de accounting in elkaar zat. Daarna ben ik bij Ericsson gaan werken en ook hier merkte ik dat ik veel verschillende rollen heb gehad en daardoor een brede kennis had ontwikkeld. Dat was het moment dat ik besefte dat het goed bij mij past om een soort vliegende keep te zijn binnen een organisatie. Ik heb na Ericsson gekozen voor detachering bij USG Finance om snel kennis te kunnen verwerven en mijn steentje bij te kunnen dragen in het blijven functioneren van een organisatie bij bijvoorbeeld uitval door ziekte of zwangerschap of een andere bedrijfsorganisatorische verandering. 

 

Hoe begon jouw loopbaan?  

Ik ben begonnen als internal auditor. Daarnaast stelde ik budgetten en balansen op en maakte ik allerlei rapportages. Hier heb ik me vooral ontwikkeld in de boekhouding in het algemeen. Daarna ben ik SAP gaan implementeren. Sindsdien heb ik veel affiniteit met systemen en processen en vooral hoe deze twee met elkaar samenhangen. 

 

Welke branche spreekt je het meeste aan? 

Ik heb in de farmaceutische industrie en in de telecombranche gewerkt voordat ik bij USG Finance in dienst ben gekomen. Bij USG Finance ben ik eerst in de transportsector en daarna in het onderwijs en bij een stichting aan de slag gegaan. Vanaf 2012 ben ik de financiële sector ingerold. Van tevoren dacht ik dat deze sector niet goed bij mij zou passen omdat ik praktisch ben ingesteld en een hands-on mentaliteit heb. Ik merk daarentegen dat mijn directheid juist goed past en ook gewaardeerd wordt door collega's. Als ik nog een keer zou mogen kiezen dan zou ik graag in een productieorganisatie willen werken met een tastbaar product. 

 

Inmiddels zit je al best een tijd bij Aegon op opdracht. Wat doe je daar precies? 

Ik zat eerst bij het reporting team van Aegon Nederland. Het reporting team rapporteert alles voor Aegon Nederland aan bijvoorbeeld de toezichthouder en DNB maar ook de jaarrekeningen en statistieken worden in het reporting team gemaakt. Ook de interne managementinformatie wordt hier samengesteld. Ik heb ruim 15 maanden op opdracht in het reporting team gezeten en momenteel werk ik voor de IT-afdeling van Aegon. 

"Ik heb veel ervaring met het implementeren van systemen en met het onderdeel zijn van een projectteam voor deze verandering. Toch haal ik veel voldoening en nieuwe inzichten uit deze opdracht, er wordt bij Aegon bijvoorbeeld Agile gewerkt."

Wat is jouw rol als financial binnen de IT-afdeling? 

Bij IT worden alle systemen en alles daaromheen gerund. Momenteel ben ik onderdeel van het team dat de fusie van Aegon en ASR op het gebied van finance applicaties voorbereidt en uiteindelijk ook de transitie gaat begeleiden. Elk financieel systeem van Aegon Nederland wordt onder de loep genomen, het is belangrijk om te weten wie bijvoorbeeld de licentie van een bepaald systeem bezit. Uiteindelijk gaan we ook kijken hoe de systemen van Aegon en ASR het beste samen kunnen komen. Ik heb veel ervaring met het implementeren van systemen en met het onderdeel zijn van een projectteam voor deze verandering. Toch haal ik veel voldoening en nieuwe inzichten uit deze opdracht, er wordt bij Aegon bijvoorbeeld Agile gewerkt. Het voelt als een nieuwe uitdaging maar er zitten voor mij ook veel vertrouwde elementen in waar ik op kan teruggrijpen. 

 

Wat voor soort opdrachten hebben jouw voorkeur? 

Ik vind het fijn als mijn opdracht wat langer duurt. Het duurt soms even voor ik mij op mijn gemak voel bij een organisatie. Het inwerken en het leren kennen van een organisatie kost energie. Ik vind het prettig om dan na een tijdje wat meer routine in mijn werk te hebben en mijn energie in de inhoud van het werk te kunnen stoppen.

Voor Aegon heb ik een tijd op opdracht gezeten bij de Deutsche bank. Dit was echt een hele leuke tijd terwijl ik dat vooraf niet had verwacht. Het is echt een bank cultuur met een sterke hiërarchie maar op het kantoor in Nederland vond ik het werken heel prettig. 

"Als je als gedetacheerde wordt ingezet dan is het altijd belangrijk om snel operationeel te kunnen zijn, dat vind ik het leukste aspect. Er wordt van je verwacht dat je er staat en direct het probleem kan aanpakken."

Wat zijn de voordelen van het werken op detacheringsbasis? 

Als je als gedetacheerde wordt ingezet dan is het altijd belangrijk om snel operationeel te kunnen zijn, dat vind ik het leukste aspect. Er wordt van je verwacht dat je er staat en direct het probleem kan aanpakken. Ondanks mijn voorkeur voor langere opdrachten is het prettig om te weten dat er ook weer een einde aan de opdracht komt en je daarna ergens anders weer ‘opnieuw begint’. Bij de Deutsche bank heb ik veel reorganisaties meegemaakt, wat erg treurig is voor de mensen die moeten vertrekken. Daartegenover staat dat er bij een reorganisatie vaak kansen ontstaan waar ik als gedetacheerde op wordt ingezet. Ik kan dan helpen om het probleem op te lossen of de situatie beter te maken en een positieve invloed op een negatieve situatie te hebben.   

Het afscheid na een lange opdracht valt mij meestal wel zwaar en dit zie ik dan ook echt als een nadeel van detacheren.

 

Hoe ervaar jij als senior professional de begeleiding van jouw resource manager? 

Ik ben zelf ook een tijdje resource manager geweest, naast mijn opdracht. Ik heb toen 3 professionals begeleid op hun opdracht en geholpen met hun ontwikkeling. Ik merk als senior dat ik inmiddels minder behoefte heb aan en hulp nodig heb van mijn resource manager. De frequentie van het contact is inmiddels minder intensief dan 15 jaar geleden. Ik spreek Hannie (mijn resource manager) ongeveer om de maand, dan praten we even bij en kan ik mijn vragen en behoefte aan bijvoorbeeld een training met haar delen. Ik heb in 2020 een lastige privé situatie gehad en daar heb ik echt de meerwaarde van mijn toenmalige resource manager ervaren.  

 

Academy 

Ik heb zelf een tijd de training met betrekking tot de balans specificatie in de USG Finance Academy gegeven. Momenteel volg ik zelf geen structureel programma in de Academy maar ik merk dat ik wel behoefte heb aan het volgen van bijvoorbeeld soft-skills trainingen. De werkvloer verandert continue, zowel door nieuwe generaties die de arbeidsmarkt betreden als door ontwikkelingen zoals MeToo, anti-discriminatie, polarisatie etc. Ik merk dat ik behoefte heb om te leren hoe ik hier het beste mee kan omgaan. Verder vind ik kennissessies waar ik punten voor mijn RA titel kan verkrijgen ook heel leerzaam. 

 

Verbinding met USG Finance 

Als interimmer hou ik vooral de binding met USG Finance door middel van de maandbijeenkomsten. Het is leuk om af en toe los van het werk wat leuks te doen en de vertrouwde collega's die ik al langer ken weer te spreken.

Deel dit artikel