Project in beeld
5 minuten leestijd

Project in beeld: Aan de slag bij Achmea!

Hoi! Mijn naam is Stefan Linthorst, geboren en opgegroeid in Apeldoorn. Ik ben sinds 2012 in dienst bij USG Finance Professionals. Tot op heden heb ik al heel wat leuke opdrachten mogen uitvoeren bij opdrachtgevers zoals Johnson & Johnson, Jumbo, HelloFlex, E.ON en Achmea (binnen verschillende bedrijfsonderdelen). In mijn vrije tijd ben ik actief bij als penningmeester bij de voetbalvereniging en speel ik zelf competitie. Verder doe ik graag leuke dingen met mijn vrouw en 3 kinderen.

Bijzonder! Je bent al 10 jaar in dienst bij USG Finance. Hoe ben je bij ons terecht gekomen?

Ik ben begonnen met de opleiding MBA Bedrijfsadministratie en daarna heb ik de opleiding boekhouding (SPD) en loonadministratie (PDL) afgerond. Uiteindelijk heb ik nog een Post Hbo Controllersopleiding gedaan.

Na het afronden van mijn opleiding heb ik eerst 12 jaar bij een andere detacheerder gewerkt. Toen deze organisatie failliet ging ben ik door een ex-collega gevraagd om bij USG Finance aan de slag te gaan. Ik heb toen de bewuste keuze gemaakt om verder te gaan in detachering. Ik heb wel eens nagedacht wanneer de tijd rijp zou zijn om ergens in vaste dienst te treden maar tot op heden haal ik nog steeds erg veel plezier uit het werken op detacheringsbasis. Ik vind het belangrijk om afwisseling in mijn werk te hebben en steeds weer iets ander te zien.

Ik werk nu al 22 jaar in de detachering en heb hierdoor een enorm brede kennis opgedaan. Ik heb met name veel ervaring met Financial Control. Ik vind het leuk om steeds in een andere branche te zitten en omdat ik al bij veel verschillende organisaties opdrachten heb uitgevoerd ben ik breed inzetbaar. Ik vind het belangrijk om een bedrijf verder te helpen in de ontwikkeling die ze doormaken. Als professional neem ik een brede inhoudelijke ervaring mee en probeer dit toe te passen op de opdracht zodat mijn opdrachtgever hier snel profijt van heeft. Door mijn ervaring heb ik werkzaamheden vaak snel onder de knie, wat handig is want als interimmer wordt van je verwacht dat je snel start en productief bent.

 

Kan je wat meer vertellen over jouw opdracht bij Achmea?

Ik zit nu iets meer dan 4 jaar bij Achmea. Sinds juli 2018 werk ik op interim basis voor Achmea Finance Accounting & Finance Control Beleggingen. Vooraf was al duidelijk dat het een langere opdracht zou zijn en vanwege het type opdracht was ik erg enthousiast. De opdracht is voortgekomen na de nieuwe IFRS 9 richtlijn die is ontstaan uit de beurscrash van 2008. Toen bleek, dat ondanks de zwaar tegenvallende beurskoersen, ondernemingen nog steeds positieve resultaten rapporteerden in hun jaarcijfers. De aandelenresultaten konden voorheen bijvoorbeeld verwerkt worden in de herwaardingsreserve op de balans in plaats van als resultaat in de winst- en verliesrekening.

De IFRS 9 richtlijn is live gegaan in 2018 (voor o.a. de bankensector). In 2023 gaat ook de nieuwe richtlijn voor verzekeraars live; IFRS 17, daardoor hebben verzekeraars ook uitstel gekregen voor de livegang van IFRS 9. In de branche waar Achmea actief is, hangen verzekeren en beleggen nauw met elkaar samen. Immers elke euro van premies wordt belegd en aangehouden om in de toekomst uitkeringen te kunnen doen aan verzekerden.

“Vroeger wilde ik altijd Financieel Directeur worden maar uiteindelijk kwam ik erachter dat het niet zozeer de eindverantwoordelijkheid is waar ik naar op zoek ben. Impactvol werk kunnen leveren waarmee organisaties echt verder geholpen worden in het bereiken van hun doelstellingen is voor mij belangrijker geworden.”

Mijn opdracht is twee-ledig. Het eerste deel bestond uit de implementatie van de nieuwe IFRS 9 richtlijn binnen het onderdeel FA & FC Beleggingen van Achmea. Hiervoor heb ik o.a. analyses gedaan of de vastrentende beleggingsinstrumenten voldoen aan SPPI (Solely Payment of Principal & Interest). Verder heb ik onderzocht welke classificatie er aan instrumenten gehangen moet worden (Accounting Treatment).

Het tweede deel van de opdracht bestaat uit de implementatie van IFRS 9 in een nieuwe SAP (beleggings-)module. Hierbij hebben we als projectgroep de requirements geschreven voor de IT afdeling waarmee gebouwd kan worden aan de beleggingsadministratie van Achmea. Door de grote diversiteit aan producten en de omvang is dit een enorme klus. Het tweede onderdeel is nog niet afgerond, momenteel zitten we in de testfase voor de in productie name begin 2023. Waar ik in het begin meer beleidsmatig werk deed, ben ik nu vooral bezig met test werkzaamheden.

 

Klinkt als een vrij complexe opdracht. Hoe heb je dit jezelf eigen gemaakt?

Ik ben gestart met een inhouse trainingstraject bij Achmea om gewend te raken aan de werking van specifieke beleggingsproducten en om te leren wat de effecten hiervan zijn op de balans van Achmea. Dit was erg leerzaam omdat ik in de praktijk ook daadwerkelijk te maken heb met complexe beleggingsproducten zoals Equity Futures en Total Return Swaps.

De verzekeringsbranche is extreem gecompliceerd dus het heeft mij wel even wat tijd gekost om dit onder de knie te krijgen.

 

Hoe zou je de cultuur bij Achmea omschrijven?

Achmea heeft een heel open cultuur, ik voel de vrijheid om alles te kunnen zeggen en ik hoef mijzelf niet in te houden. Mijn mening wordt gewaardeerd en gehoord. De werksfeer is prettig en ik vind het leerzaam om samen te werken met professionals die al lang in het vakgebied werkzaam zijn.

De afdeling waar ik werk bestaat uit 35 collega’s. Ondanks dat ik extern ben voel ik mij echt onderdeel van het team, we doen bijvoorbeeld wel eens een groepsactiviteit samen. Onlangs hebben we bijvoorbeeld nog een GPS tocht door Amsterdam gemaakt.

“Als professional neem ik een bepaalde ervaring mee en probeer dit toe te passen op de opdracht zodat mijn opdrachtgever hier snel profijt van heeft. Door mijn ervaring heb ik werkzaamheden vaak snel onder de knie, wat handig is want als interimmer wordt van je verwacht dat je snel start en productief bent.”

Het projectteam bestaat uit 6 collega’s, dit werkt heel prettig. Het merendeel is vast personeel omdat het voor dit project belangrijk is dat er een vaste basis vanuit Achmea is om het project te leiden en om te zorgen dat de kennis intern geborgd wordt. Ieder teamlid heeft zijn eigen specialisme. Zo hebben we expertise op het gebied van Data analyse, SAP inrichting en specifieke kennis van beleggingen. Ik voeg waarde toe door mijn specialistische kennis op het gebied van Accounting & Reporting.

 

Heb je een specifieke ambitie voor de komende jaren?

Vroeger wilde ik altijd Financieel Directeur worden maar uiteindelijk kwam ik erachter dat het niet zozeer de eindverantwoordelijkheid is waar ik naar op zoek ben. Impactvol werk kunnen leveren waarmee organisaties echt verder geholpen worden in het bereiken van hun doelstellingen is voor mij belangrijker geworden.

De afgelopen jaren heb ik via USG Finance meerdere opdrachten uitgevoerd waar ik waarde heb mogen toevoegen, voornamelijk in het beheren van risico’s, op het gebied van Financial Control, het maken van heldere analyses en het aanbrengen van procesverbeteringen. Natuurlijk is niet elk uur van de dag impactvol werk, maar als ik het bekijk over de lange termijn dan ben ik wel tevreden over de impact die ik maak met mijn werk en de toegevoegde waarde die ik lever, de balans hierin is goed.

 

Wat was de leukste opdracht die je hebt uitgevoerd de afgelopen 10 jaar?

Ik vond de opdracht bij Jumbo heel erg leuk. Vooral omdat het een hele snelle organisatie is en sterk gericht op de omzet en winstontwikkeling. Korte lijntjes, snel schakelen en veel nieuwe initiatieven zorgde voor veel dynamiek in mijn opdracht. Ik heb daar Group Controlling gedaan op Vastgoed en Marketing, dit was voor mij ook totaal nieuw.

Maar ook mijn opdracht bij Johnson & Johnson was heel tof. Dit was een internationale opdracht in een super leuk team. Voor de overdracht ben ik toen zelfs naar Londen geweest.

Uiteraard is de huidige opdracht bij Achmea ook een van de leukste opdrachten de afgelopen 10 jaar. Reden hiervoor is de goede teamspirit en professionele aanpak binnen het project.

 

Wat vind je het leukst aan het werken bij USG Finance?

Ik vind vooral de diversiteit en dynamiek in mijn werkzaamheden heel belangrijk en leuk. Verder vind ik de maandbijeenkomst leuk! Dit voegt veel waarde toe voor mij in mijn werk. Het zorgt voor directe verbinding met mijn collega’s van USG Finance, zeker omdat we elkaar op structurele (maandelijkse) basis zien. De afwisseling tussen een centrale locatie en een locatie vlakbij mijn woonplaats is ook prettig. Ik vind het leuk om alle collega’s te leren kennen en van elkaar te leren. 

Deel dit artikel