Generatiemanagement
2 minuten leestijd

Artikel 1: Streef naar een organisatie waarin iedereen zich thuis voelt

Om een nieuwe generatie in je bedrijf te interesseren, zul je moeten aansluiten op wat er bij die mensen speelt en welke voorkeuren zij hebben als het gaat om leiderschap, werkprocessen en arbeidsvoorwaarden. Maar hoe realiseer je dat zonder de belangen van de al aanwezige generaties tekort te doen? Hoe voer je een effectief generatiemanagement?

Organisaties hebben op het moment te maken met maar liefst vijf generaties: de babyboomers, de generatie X oftewel de ‘verloren generatie, de pragmaten, de millennials en – nog grotendeels in aantocht – de generatie Z, ook bekend als de screenagers. Vijf groepen met uiteenlopende meningen en eigen wensen, kansen en ook valkuilen.

“Dat is nog nooit zo geweest”, zegt Emma Overbeek, Resource Manager bij USG Finance Professionals. ”Er kunnen daardoor veel botsende belangen binnen één en dezelfde organisatie ontstaan. De ene generatie wil meer vrijheid, de andere houdt liever vast aan regels en structuur. De ene hecht waarde aan het groepsgevoel, de andere is juist erg individualistisch ingesteld. Dat brengt allerlei onbegrip met zich mee.

Volgens een recent onderzoek van The Young Workforce, dat gespecialiseerd is in de jonge generaties en generatieverschillen, is zelfs ruim de helft van de conflicten op de werkvloer terug te voeren op een gebrek aan generatiemanagement. Denk aan de manier van denken en handelen. Van communiceren. De drang tot vernieuwing, buiten de gebaande paden treden. En de weerstand daartegen: het bewaken van heilige huisjes, vaste patronen en posities.

Tussen al die wensen zul je een balans moeten vinden. En daarbij moet je in het bijzonder rekening houden met hoe je de komende generatie kunt aantrekken. Hoe je de mogelijkheden kunt bieden die zij wensen, die bij hén passen.”

De millennial: “Ik denk dat veel dingen hier heel anders kunnen”

Goede ideeën zijn in elke organisatie welkom. Maar soms hangt het wel een beetje af van wie ze naar voren brengt, en waar en wanneer. Emma Overbeek: “Stel je een nieuwe collega voor, begin 20, net twee weken binnen. Al op de eerste de beste vergadering meldt die dat naar zijn mening sommige zaken beter zo en zo gedaan kunnen worden. Qua communicatie werkt dat niet. De senior vraagt zich af wie hij wel denkt dat hij is. En hoe goed de inbreng in de kern ook kan zijn, zo’n onverwacht advies, helemaal out-of-the-box, getuigt niet bepaald van respect voor de bestaande hiërarchie. Er wordt dus zeker niet naar geluisterd en de eventuele toegevoegde waarde gaat verloren.
Dat betekent niet dat die ambitieuze medewerker geen stem mag hebben, integendeel. Maar je zult er een ander kanaal voor moeten zoeken. Misschien wel een soort van informele sessie met een mix van generaties, waarbij de rangorde even wordt losgelaten.”

Meer ruimte voor ideeën van alle generaties

De screenagers staan op de drempel. Sommige zijn al werkzaam, als stagiair of in een eerste baan. Andere hebben bij wijze van spreken nog een luier om. Maar om die generatie de komende jaren te werven, moeten organisaties zich nu al meer op hen richten. Wat ga je ze bieden qua werkomgeving, vrijheden, verantwoordelijkheden en groeimogelijkheden? Tegelijkertijd kun je niet 100% aan hun wensen tegemoetkomen, er lopen ook nog vier andere generaties rond. Die gaan zich beslist minder gewaardeerd voelen als alles in één keer over een andere boeg gaat. Emma Overbeek: “Het is de kunst om ervoor te zorgen dat alle medewerkers zich thuis blijven voelen. We zijn daar binnen USG Finance ook steeds meer mee bezig. En wisselen er van gedachten over met onze opdrachtgevers. Wij willen immers graag een nieuwe generatie financials binnenhalen.

Wat kun je concreet doen? Bijvoorbeeld ruimte voor initiatieven bieden. Een enthousiaste millennial met een marketingachtergrond ook betrekken bij interdisciplinaire vraagstukken, samen met het management of de afdeling finance. Geef ruimte aan die brede scope en kijk hoe je die visie kunt benutten. Vanzelfsprekend wel weer binnen bepaalde kaders, want millennials neigen ernaar om de structuur helemaal los te laten. En dat werkt ook niet. Je moet het beste van alle generaties zien te integreren. Dan creëer je een samenwerking waar iedereen beter van wordt. Ook de organisatie.”

Deel dit artikel