Consultancy vraagt een andere mindset en mentaliteit
Wie aan USG Finance denkt, denkt al snel aan detachering. Een flexibele schil van goed opgeleide professionals die bijspringen in tijden van grote drukte, als een project vertraging dreigt op te lopen of als er iemand voor een langere periode vervangen moet worden. Maar die associatie met detachering kan in de prullenbak.
Tenminste, als het aan Jan-Willem van der Schors, Executive Consultant bij USG Finance, ligt: “We merken dat de mindset langzaam maar zeker aan het veranderen is.”
Zelf is Jan-Willem vooral op technisch vlak betrokken bij projecten, al wordt het snijvlak met business steeds groter. Stiekem verschuift de dienstverlening die hij en zijn team leveren van pure detachering naar consultancy. “We hebben steeds meer het team om de zaken die we opmerken meteen op te pakken. Dat vraagt een bepaalde mindset en hands-on mentaliteit van onze medewerkers. Maar het maakt het werk wel veel interessanter.”
Bedrijven echt beter maken
Veel afdelingen Finance maken op dit moment een automatiserings- en robotiseringsslag en dat heeft voor veel van die organisaties verstrekkende gevolgen. Soms lukt die slag maken maar half, of blijven er kinderziektes in het systeem achter. “Juist dan kun je voor een opdrachtgever van meerwaarde zijn en een bedrijf echt beter maken”, denkt Jan-Willem. “We vragen van onze medewerkers proactieve houding om dit soort dingen te constateren en dan op te pakken. Als je dat efficiënt doet, kan dat prima binnen je opdracht. Ik noem dat ‘ruimte maken voor je eigen nieuwsgierigheid’. Verbreed jezelf, kijk over de schutting binnen de afdeling en pak zaken die je constateert aan. Je helpt een bedrijf daar echt mee en negen van de tien keer is de opdrachtgever dan ook erg blij.” Gevraagd naar die tiende keer moet Jan-Willem even lachen: “Soms weet een organisatie wel waar de pijn zit, maar schuiven ze het aanpakken ervan liever nog even voor zich uit.”
Mailen -> printen -> scannen
Jan-Willem komt met een opmerkelijk voorbeeld. “Ik was eens bij een bedrijf waarbij alle facturen die ingeboekt moesten worden, binnenkwamen op een bepaald e-mailadres. Die facturen werden vervolgens vanaf een pc uitgeprint en een paar meter verderop weer ingescand. Dan krab je je eens achter je oren en denk je bij jezelf ‘dit moet toch efficiënter kunnen’. Met een stukje robotisering richten we dan zo’n proces even anders in. Maar dat kun je dus alleen doen als je naar het hele proces kijkt en niet alleen binnenkomt en je taakje uit gaat voeren.”
En zo maakt USG Finance de overgang van detachering naar consultancy. Met als groot voordeel dat er niet alleen een rapport wordt opgeleverd, maar daar ook een actie aan gekoppeld wordt. “De grote consultancy’s willen niet altijd hun handen branden aan datgene wat ze constateren en waar ze over rapporteren. Daarom is het fijn om een partij te hebben die doet wat ze belooft, verder kijkt dan alleen die opdracht, en vervolgens actie onderneemt op wat het geconstateerd heeft.”